Ny elev?

Førerkompetanse hos oss

Ny elev?

VELKOMMEN!

Vi ønsker deg velkommen til vår trafikkskole og skal gjøre vårt beste for å gi deg god opplæring og ha et godt samarbeid med deg. Vår målsetting er å lære deg å bli en trygg og sikker bilfører som kjører risikofritt og skaper god samhandling med andre i trafikken

I dette heftet får du informasjon om hvordan du bestiller og avbestiller kjøretimer ved trafikkskolen, om øvingskjøring og selve opplæringen og de fire opplæringstrinnene du selv skal gjennomføre. Du får informasjon om den teoretiske og praktiske førerprøven, det er lurt å ha nær kontakt med din trafikkskole. Er du i tvil om noe er det bare å spørre din trafikklærer.

Husk å søke om førerkort. Søknad om førerkort må godkjennes hos Statens Vegvesen. Politiet gjennomfører vandels kontroll og det tar normalt 2 til 3 uker. (søk i dag om du ikke har gjort det)

KONTORTID:     mandag – torsdag           10.00 – 14.00                    Fredag – stengt

Før du kan begynne å kjøre

Hvis du ikke har førerkort fra før må du ha trafikalt grunnkurs før du kan begynne å kjøre. Hvis du gjennomfører grunnkurset uten trafikant i mørke har du bare lov til å kjøre fra 16. mars - 31. oktober.

For å få lov til å kjøre etter 31. oktober må du først delta på trafikant i mørke. Er du over 25 år er du fritatt fra deler av grunnkurset (må delta på trafikant i mørke og førstehjelp og tiltak ved ulykke). Husk at du må ha bevis på at du har lov til å øvelseskjøre, både når du øvelseskjører og når du har kjøretimer. Du må alltid ha med gyldig legitimasjon. Hvis du har førerkort i en annen klasse må du ha med førerkortet. Uten dette kan ikke kjøretimen gjennomføres.

UNDERVISNINGSTIDER:

En undervisningstime er på 45 minutter, De fleste kjøretimene hos oss er dobbelttimer, altså 90 minutter, dersom annet ikke er avtalt.

Undervisningstime og obligatoriske kurs foregår vanligvis i tidsrommet 7.00-16.00 dersom ikke annet tidspunkt er avtalt.

Som hovedregel starter kjøretimen ved trafikkskolen, hvis du ikke har avtalt noe annet med læreren din. Grunnkurs, teorikurs og andre spesielle kurs foregår både dag- og kveldstid.

Du er selv ansvarlig for at du er skikket til å kjøre. Sørg for at du har fått tilstrekkelig med hvile, og at du ikke er påvirket av rusmidler eller annet som kan ha innvirkning på din kjøring

Obligatorisk opplæring

Et spørsmål vi ofte får er hvor mange obligatoriske timer eleven må ha.

Spørsmålet baserer seg muligens på en misforståelse, men det er ikke vanskelig å forstå hvordan misforståelsen oppstår.

I læreplanene for trafikkopplæring er nemlig begrepet obligatorisk opplæring brukt om de delene av trafikkopplæringen som har et fastsatt timetall. I lærerplanen står det også at eleven skal gjennomføre opplæring som ikke er obligatoriske, og skal nå de fastsatte målene for opplæringen, og ha gjennomført de delene som kalles obligatorisk opplæring.

Eksempel på ikke obligatorisk som skal gjennomføres (praksis)

Trinn 2

2.6 Gjøre klar for kjøring,

2.7 Grunnleggende bruk av bil i variert terreng,

2.8 Grunnleggende kjøretøybehandling i områder med liten trafikk,

2.9 Sikkerhetskontroll

Trinn 3

3.5 Kjøring i bolig, tettsteds- og bymiljø

3.6 Kjøring i landevegsmiljø - Å bli forbikjørt - Forbikjøring

3.7 Kjøring i kø, i tunnel og i mørket

3.8 Sikker samhandling

Hvor mange timer som trengs for å nå målene er individuelt, og varierer fra elev til elev.

Uavhengig av timetallet står målet fast:

Eleven skal ha de kunnskaper og ferdigheter, den selvinnsikt og risikoforståelse, som er nødvendig for å kjøre på en måte som

• er trafikksikker

• gir god samhandling

• fører til god trafikkavvikling

• tar hensyn til helse, miljø og andres behov

• er i samsvar med gjeldende regelverk

Øvingskjøring privat:

Kan begynne 2 år før oppnådd alder for førerkortklasse B (16 år), men minstealder er uansett 15 år for annen lett førerkort klasse. Den som ønsker øvingskjøring, må ha fullført trafikalt grunnkurs. Ledsager må være minst 25 år og inneha gyldig førerkort i vedkommende klasse uavbrutt de siste 5 årene.

Krav til L og speil ved øvingskjøring kl. B, krav til refleksvest med L og kommunikasjonssett ved øvingskjøring kl. AM, S, A1, A2 og A. Ved øvingskjøring kl. A1, A2 og A kan ledsager sitte bakpå, eller benytte følgesykkel (Krav om mellomtung eller tung motorsykkel) for klasse AM (moped) må ledsager benytte motorsykkel.

Ta kontakt

Medlem av: